Vyhledat
  • Lukas Vesely

JAK SPRÁVNĚ „rychle“ UMÝT AUTO?

Aktualizováno: 31. 10. 2019

Co je to rychle? Pro mě a i pro mé zákazníky, kteří mají rádi opravdu čistý vůz a jsou tak trochu blázni v dobrém slova smyslu je rychle dvě hodiny! Od přípravy prostředků, přes mytí, sušení uklizení a pokochání se jak se to povedlo to rychleji jde složitě.

To se nebavíme o dokonalém detailním mytí automobilu, které může zabrat přes 5 hodin.



Příprava je základ úspěchu


Pracujte s předpovědí počasí, pokud samozřejmě nepotřebujete mít čisté auto v danou chvíli. Vyberte si tedy období kdy má být pár dní hezky. Yr.no se mi osvědčilo nejlépe. Osobně používám aplikaci v mobilu.

Vše co budete používat si připravte na jedno místo. Ušetříte tím spoustu času a na nic nezapomenete. Navíc u práce budete vypadat jako profík. :-)


Co vše je dobré mít?

  • Hadici s vodou - čím měkčí voda je tím lépe. Proto je ve většině případů lepší používat vodu z řádu, než ze studny.

  • Wapku - nedoporučuji používat rotační trysku. Nebyli byste první ani poslední komu se důsledkem vysokého tlaku odloupne kus barvy.

  • Nejlépe 3 kyblíky s filtrační vložkou na dně, která spolehlivě odděluje nečistoty od mycího roztoku, nebo čisté vody. S dvěma se obejdete taky. Osobně používám kbelíky čtyři. Dva na karoserii a dva na kola.

  • Mycí rukavici a detailingový štětec.

  • PH neutrální šampon - ten zajistí, že nesmyje nanesenou ochranu laku.

  • Kartáč na kola a samostatnou rukavici.

  • Prostředek na mytí kol.

  • Sušící ručníky z mikrovlákna - doporučuji zainvestovat do kvalitního s gramáží přes 1000g/m2. Další dva menší, klidně méně kvalitní na prahy, dveřní prostory a samostatný na sušení kol.

  • Prostředek na okna + utěrku z mikrovlákna.

  • Malý kompresor na vyfoukání spojů pro zamezení otravného vytékání vody.

Myslete na životní prostředí a nakupujte chemii, která je volně odbouratelná v přírodě!



Pracujte ve stínu a na chladném autě

Velmi cenná rada kterou ne každý zná. Chladné auto ve stínu má spoustu výhod. Přípravky a voda nezasychají a vy máte větší pohodu, nemusíte stále splachovat. Některé přípravky mají na obalu výstrahu, že nesmějí být používány na přímém slunci. Na to si dejte pozor! Nechte vychladnout i motor. Ten může způsobit nežádoucí poškrábání kapoty. Teplý lak je velmi náchylný na poškrábání a to i když používáte nejkvalitnější rukavice a ručníky na sušení. To je velký problém u expresních automyček hlavně v létě. Přijedete rozehřátým autem a za hodinu odjíždíte s čistým ale poškrábaným autem. Za hodinu motor ani lak nezchladne!



Správný postup pro požadovaný výsledek


Zvolení správného postupu vám ušetří spoustu času. Budete produktivnější! Každý profesionál má trochu odlišný postup. Mě se osvědčil tento postup, u kterého se snažím zbytečně neplýtvat a tím aspoň trochu myslet na životní prostředí.


1. Předmytí kol a namočení nejšpinavějších částí automobilu

  • Všechny kola opláchněte důkladně wapkou. Nezapomeňte na podběhy.

  • Namočte nejšpinavější místa na autě, ať se odmočí.

  • Ve stejném sledu nastříkejte chemii na kola a opět opláchněte wapkou. Pokud si nevěříte a nemáte zkušenosti tak pracujte vždy jen na jednom kole! Je to sice delší proces ale budete mít jistotu, že vám prostředek nezaschne. Některé přípravky po zaschnutí mohou poničit kolo.

Dalšímu čištění kol se budeme věnovat na konci. V tomto se můj postup liší. Má to své opodstatnění. Zbylý mycí roztok z auta si téměř celý přelijte do kýble na kola (vynechejte spodních 5 cm kde může být usazená špína) a tím nemusíte dělat dva roztoky a plýtvat prostředky. Mytí kol na konci nemá žádný vliv na kvalitu umytí auta.



2. Předmytí automobilu

  • Wapkou opláchněte celé auto. Nepoužívejte rotační trysku a dodržujte bezpečnou vzdálenost trysky od laku. U lokálního poničení laku od kamene nebo hmyzu může dojít k odloupnutí laku. To je velmi nepříjemná věc kterou zachrání většinou jen lakovna. Začněte od nejšpinavějších míst.

  • Typ pro ty co to myslí hodně vážně: použijte napěňovací pistoli (snow foam), kde si namícháte správným poměrem roztok z vody a aktivní pěny. Pistoli s roztokem napojíte na wapku a celé auto pokryjete pěnou. Pěna na sebe naváže nečistoty a hned máte méně práce při samotném ručním mytí. Navíc to vypadá magicky. Používejte zásadně PH neutrální přípravky! Nesmývají vosky a jinou ochranu laku.



3. Ruční mytí

  • Připravte si dva kyblíky s filtrační vložkou na dně. Do jednoho přijde čistá voda, do druhého voda s PH neutrálním šamponem. Do kyblíku se šamponem stříkněte wapkou a tím vytvoříte pěnu, kterou myjeme auto.

  • Mytí probíhá systémem dvou věder pro eliminaci poškrábání vozu. Mycí rukavici po každém tahu na automobilu vyplachujte v čisté vodě a vracíte rukavici bez nečistot do kbelíku s pěnou (šamponem). Navíc každý kbelík má na dně speciální filtrační vložku, která spolehlivě odděluje nečistoty od mycího roztoku.

  • Používáme rovné tahy! Žádné kroužení, žádný nehet ani šmudlání prstem. :-) Vše může lak poničit. Ostatní nečistoty co nejdou se odstraňují dekontaminací. Což je proces velmi složitý popsaný v samostatném článku.

  • Rukavice má dvě strany, takže se nebojte po každém tahu otočit. Tím zkrátíte počet vyplachování rukavice na polovinu.

  • Postupujeme od střechy dolů, jako poslední jdou na řadu prahy.

  • Typ pro ty co to myslí hodně vážně: pořiďte si ještě jednu menší rukavici a tu požívejte na prostory kolem dveří. Ve špatně dostupných místech jako je například maska a zrcátka si pomozte jemným detailingovým štětcem. Zase žádné kroužení!

  • Zapomeňte na houbu, kterou koupíte na benzínce. To je pro mě sprosté slovo. :-) To samé platí pro houbičky na nádobí, plastové drátěnky a jiné „vychytávky“ které vám někdo poradí. Chcete si auto umýt a ne poničit. Věřte mi, už jsem zachraňoval hodně bizarní poničení.



4. Dočištění kol a oplach auta

  • Zbylý mycí roztok z auta si téměř celý přelijte do kýble na kola (vynechejte spodních 5 cm kde může být usazená špína) a tím nemusíte dělat dva roztoky a plýtvat prostředky.

  • Kolo si lehce nastříkněte čističem na kola. Sedněte si k tomu z boku aby vás kartáč neohodil špínou z kol. Nejprve narušte špínu celého kola a vyperte kartáč v čisté vodě. Proto používám i na kola 2 samostatné kýble. Kartáč máčíte v kýblu na kola, kde máte zbylý mycí roztok z auta, po každé sekci je dobré kartáč zase vyprat a znovu téměř čistý namočit v roztoku. Tím si zachováte stále čitý mycí roztok! Nezapomeňte na gumy.

  • V průběhu čištění si klidně kolo spláchněte, zase lehce lokálně nastříkněte čističem a pokračujte stejným postupem.

  • Použijte samostatnou rukavici na kola a vyčistěte přední část kol.

  • Na konci spláchněte kolo wapkou a v tu chvíli splachuji 1/4 auta. Když nejste ještě dostatečně rychlí a zasychá vám šampon na autě, tak si ho lehce, z dálky wapkou zvlhčete.

  • Pokračujte stejným způsobem na zbylých discích.

  • I šrouby se dají vyčistit. :-)

  • Obejděte auto a přesvědčte se že jste při oplachu nezapomněli na prostory kolem značky, zrcátek, spojů, prahů atd...



5. Sušení celého auta

  • Použijte sušící ručníky z mikrovlákna - doporučuji zainvestovat do kvalitního s gramáží přes 1000g/m2. Další dva menší, klidně méně kvalitní budete potřebovat na prahy, dveřní prostory a samostatný na sušení kol. Hlavní ručník se snažím nezašpinit a držet stále ve 100% formě.

  • Ručník přikládáme v celé šířce a úchopem za dva konce blíže k tělu stahujeme z auta. Tímto způsobem vysušíme celý automobil.

  • Osobně před tímto krokem používám předsušení teplým vzduchem, to je ale pro opravdové nadšence a profesionály.

  • Na prahy a dveřní prostory používám ručník buďto starší, který jsem dříve používal na sušení, nebo lacinější ručník z mikrovlákna.

  • Na kola používejte také samostatný ručník podobné kvality jako je ručník na prahy.

  • Když disponujete kompresorem vyfoukejte prostory kolem zrcátek, masky, kufru atd...

  • Ještě jednou oběhněte auto a přesvědčte se že jste na nic nezapomněli.

  • Vyleštěte okna.



6. Rady a tipy na konec

  • Používejte rukavice. Nejlépe osvědčené mám nitrilové rukavice většinou v černé barvě.

  • Převlékněte se do pracovního oblečení.

  • Dejte si pozor na záda. Je to fyzicky náročnější práce u které se hezky zahřejete, předkloníte se nespočetněkrát a záda vám ofouknou velmi rychle.

  • Na střechu používejte schůdky, ale pozor ať v zápalu neodřete auto.

  • Nepromokavou obuv oceníte. Nemusejí to být klasické holínky ale sucho v teniskách mít rozhodně nebudete. :-)

  • Mycí rukavici pořádně vymáchejte, nejlépe vyperte v pračce. To samé se sušícím ručníkem. POZOR nikdy neperte v prášku s aviváží a na samotnou aviváž taky zapomeňte. Mikrovlákno ztvrdne a můžete ho vyhodit!

  • Vše hned po mytí vyčistěte, mokré věci rozvěste, štětce otočte směrem nahoru

  • Udržujte systém! Bude vás to více bavit a budete rychlejší.

  • Nejezděte do kartáčových myček. Ta auto ničí a odstranění škrábanců je pracné a nákladné!


Takto umytý vůz ještě není zdaleka připravený na voskování. Automobil se musí dekontaminovat, odmastit a v nejlepším případě vyleštit. Můžete použít detailer který auto do dalšího mytí lehce ochrání.



O mytí by se dalo psát snad do nekonečna. Ale ne každého to zajímá tak dopodrobna a taky si něco nechám pro sebe. :-)


Děkuji za přízeň a přeji ať se práce podaří.


Lukas Vesely


115 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše