top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraLukas Vesely

DEKONTAMINACE LAKU

Aktualizováno: 31. 10. 2019

DEKONTAMINACE je nejdůležitější krok přípravy automobilu před konzervací laku a korekcí laku. Bez pravidelné dekontaminace se může lak nenávratně poničit!



Co je to dekontaminace?


Časově, fyzicky i finančně náročná práce. Dekontaminovat znamená odstranit z laku brzdový prach, průmyslový spad, polétavou rez, asfalt, mušky, ptačí trus, lepidla a mízu ze stromů. Veškeré toto svinstvo lak ničí a například kombinace černého laku, hmyzu na maděru, letního slunce a času způsobí nevratné poničení (naleptání) laku. Výsledek po dekontaminaci opravdu stojí za to! Lak je následně hladký jako sklo a gumová rukavice po přejetí nevydá ani hlásku. Zatímco před dekontaminací řve jak o život. :-)


Pozor lak je velmi podobný pokožce, to znamená, že má také póry v kterých se zachytává nečistota. Naštěstí správně zatvrdnutý lak nemusí dýchat tak jako pokožka a tím pádem můžeme póry s čistým svědomím a úsměvem na tváři uzavřít voskem, keramikou nebo jiným přípravkem. :-) Tím vytvoříme štít který lak ochrání. Nečistota se na autě nedrží, vůz se snadněji myje a vypadá déle čistý.



Připravte si vše potřebné


V každém článku na to upozorňuji, ale opravdu je to základ úspěchu. Když už se do toho pouštím a jsem odhodlaný 2 až 3 hodiny věnovat dekontaminaci, tak by byla škoda na něco zapomenout.


Předpokládám že vůz máte správně umytý a připravený na dekontaminaci. Jestli ne tak podrobný postup najdete v článku JAK SPRÁVNĚ „rychle“ UMÝT AUTO? Samozřejmě nemusíte auto důkladně sušit, budeme ho znovu oplachovat. To si nechte až na konec.

Osobně před dekontaminací vůz nemyji „rychle“, ba naopak zaměřuji se na detailní mytí automobilu. Pro domácí dekontaminaci bude „rychle“ stačit. :-)


Co vše je dobré mít?

  • Hadici s vodou - čím měkčí voda je tím lépe. Proto je ve většině případů lepší používat vodu z řádu, než ze studny.

  • Wapku - nedoporučuji používat rotační trysku. Nebyli byste první ani poslední komu se důsledkem vysokého tlaku odloupne kus barvy.

  • Odstraňovač poletavé rzi.

  • Odstraňovač asfaltu a lepidel.

  • Odstraňovač vodních spotů (zaschlých kapek tvrdé vody)

  • Clay, který se dá pořídit i podle míry kontaminace vozu.

  • Clay lubrikant (kvalitní slouží a jako základní odmašťovač)

  • Utěrky z mikrovlákna

  • Kyblíky s filtrační vložkou na dně, která spolehlivě odděluje nečistoty od mycího roztoku, nebo čisté vody.

  • Mycí rukavici.

  • PH neutrální šampon bez vosku.

  • Sušící ručníky z mikrovlákna - doporučuji zainvestovat do kvalitního s gramáží přes 1000g/m2. Další dva menší, klidně méně kvalitní na prahy, dveřní prostory a samostatný na sušení kol.

  • Odmašťovač ve spreji

  • Malý kompresor na vyfoukání spojů pro zamezení otravného vytékání vody.

Myslete na životní prostředí a nakupujte chemii, která je volně odbouratelná v přírodě!



Jak správně vůz dekontaminovat?


Pracujte ve stínu a na chladném autě! Zvolení správného postupu vám ušetří spoustu času. Budete produktivnější! Každý profesionál má trochu odlišný postup. Mě se osvědčil tento postup, u kterého se snažím zbytečně neplýtvat a tím aspoň trochu myslet na životní prostředí.

Zapomeňte na odstraňování nečistot nehtem, nebo šudláním prstem! To není dekontaminace:-)


1. První krok je tedy jasný - umytí vozu.


2. Chemická dekontaminace železa a polétavé rzi.

  • Polétavou rez a dekontaminaci železitými složkami poznáte jednoduše. Na laku uvidíte malé rezavé skvrny. Je to železitý prach, který v kombinaci s vodou začne rezivět.

  • Sprej na odstranění železa a polétavé rzi aplikujte převážně do úrovně klik u dveří. Jedná se o poměrně drahý prostředek.

  • Většina přípravků v kombinací s rzí po cca 5 minutách extrémně změní barvu na fialovou a to je znakem toho, že se rez rozpouští.

  • Spláchněte tlakovou vodou.

  • Nenechte přípravek zaschnout. Proto pro vás bude komfortnější pracovat po sekcích.


3. Chemická dekontaminace asfaltu, lepidel a pryskyřice.

  • Asfalt najdete na laku jako černé tečky, které se vyskytují četně u předních kol. Nenechte se ale zmást. Občas nejsou vidět a po aplikaci spreje se na automobilu objeví. Pryskyřici a jiná lepidla najdete převážně lokálně. Záleží na tom kde se s vozem pohybujete.

  • Sprej na odstranění asfaltu, lepidel a pryskyřice aplikujte převážně do úrovně klik u dveří. Jedná se o poměrně drahý prostředek.

  • Po chvilce působení uvidíte, jak asfaltové skvrny začnou „stékat“ po laku dolů.

  • Spláchněte vůz tlakovou vodou.

  • Nenechte přípravek zaschnout. Proto pro vás bude komfortnější pracovat po sekcích.

  • Nejkvalitnější přípravky na trhu pomohou při odstranění žvýkaček z koberečků a čalounění. Tam ale velmi opatrně!


4. Chemická dekontaminace water spotu (vodního kamene)

  • Skvrny na laku od zaschlé vody zná každý kdo se stará o automobil. Jsou to minerály z vody kterou umýváme auto. Čím tvrdší voda, tím více se dělají.

  • Odstranění je poměrně složitý proces. Některé spreje na vodní kámen nefungují a nebo poškozují kov, hliník atd...

  • Nejúčinnější spreje jsou na bázi kyselin, proto je aplikujte raději na hadr.

  • Začněte s nejšetrnějšími produkty a postupujte k nejagresivnějším.

  • Suchým a čistým hadrem z mikrovlákny odstraňte zbylý přípravek z laku.

  • Bez zkušeností se do toho raději nepouštějte! A pozor na chytré rady od lidí. Ocet nefunguje. :-)

  • Spláchněte vůz tlakovou vodou.

  • Nenechte přípravek zaschnout. Proto pro vás bude komfortnější pracovat po sekcích.


5. Umytí vozu

  • Udělejte si nový roztok s PH neutrálním šamponem bez vosku. Bude vám stačit půl kbelíku.

  • Automobil umyjte rychle ale důkladně. Je nutné odstranit veškeré přípravky, které jste aplikovali.

  • Spláchněte vůz tlakovou vodou.

  • Usušte automobil. Nemusí to být na 100 procent, nicméně nechceme aby nám zasychaly kapky vody.



6. Mechanická dekontaminace použitím claye (plastelíny)

  • Nejpracnější část dekontaminace pomocí plastelíny (clay)

  • Zvolte správnou tvrdost claye v závislosti na množství dekontaminace laku. Jak to zjistím? Jednoduše! :-) Nicméně musím mít zkušenosti. Vezměte si tenké gumové jednorázové rukavice (jde to i bez nich, ale já po autě rukou bez rukavic nejezdím). Pohlaďte lak :-) a ucítíte jak se rukavice zadrhává. Čím více se zadrhává, tím tvrdší clay budu potřebovat.

  • Odtrhněte si kousek, lubrikantem pod clay si šplíchněte na clay i rukavici a vytvarujte si tenkou placku.

  • Lubrikantem zvlhčete lak. Pracujte po sekcích tak že si například kapotu rozdělíte na 6 dílů.

  • Clayem začněte jezdit po laku rovnými tahy. Za žádnou cenu netlačte a nedělejte krouživé pohyby. Odolnější špínu přejíždějte tak dlouho, až se pustí. Udržujte stále mokrý lak přidáním lubrikantu.

  • Po každé sekci Clay 2x přeložte a vytvarujte zase placku. Stále lubrikujte. Předcházíte tím poškrábání laku.

  • Po každé sekci setřete lubrikant utěrkou z mikrovlákna.

  • Začněte od střechy směrem dolů. Nejkontaminovanější části nechte až na konec a častěji clay překládejte.

  • Vyclayujte okna, plasty i světla. Na kola se používá clay také.

  • Když vám clay spadne na zem tak ho vyhoďte! Nejde ho vyčistit. Ano je poměrně drahý, tak si dávejte pozor. Někdo si dává pod automobil igelit. Mě nepadá tak to neřeším, ale zažil jsem za jedno auto 10x clay na zemi. V tu chvíli igelit pomůže.

  • Měňte clay častěji! Zamezíte tím poškrábání laku.

  • Pracujte v rukavicích.

  • Po clayování musí být lak následně hladký jako sklo a gumová rukavice po přejetí nevydá ani hlásku. Zatímco před dekontaminací řve jako o život. :-)

  • Kvalitní lubrikant slouží i jako základní odmašťovač. Sám preferuji ještě jeden krok odmaštění, který slouží i jako druhá kontrola správné dekontaminace. Proto můžete přistoupit k dalším krokům ve zkrášlování automobilu - korekce laku, voskování a další ochranné vrstvy laku.



7. Pár rad na konec

  • Používejte rukavice. Nejlépe osvědčené mám nitrilové rukavice většinou v černé barvě.

  • Převlékněte se do pracovního oblečení.

  • Dejte si pozor na záda. Je to fyzicky náročnější práce u které se hezky zahřejete, předkloníte se nespočetněkrát a záda vám ofouknou velmi rychle.

  • Při práci na střeše automobilu používejte schůdky, ale pozor ať v zápalu neodřete auto.

  • Všechny používané prostředky vyčistěte a mokré věci rozvěste. Prostě si po sobě ukliďte.

  • Udržujte systém! Bude vás to více bavit a budete rychlejší.


Dalším krokem navazující na dekontaminaci je ochrana laku, nebo korekce laku.


POZOR! Dekontaminovaný lak nemá žádnou ochranu, je velmi náchylný na poškrábání a kontaminaci. Proto je nutné lak zakonzervovat jinak práce strávená mytím a dekontaminací byla k ničemu!


Děkuji za přízeň Art of Car a přeji ať se práce podaří. :-)


Lukas Vesely

166 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page